تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/04/14 - 07:21
کد خبر: 475062

به مناسبت نوبت دوم کنکور سراسری۱۴۰۲؛

سیرتا پیاز کنکور/ نکات مهم برای حضور داوطلبان در آزمون سراسری

سیرتا پیاز کنکور/ نکات مهم برای حضور داوطلبان در آزمون سراسری

همزمان با فرارسیدن نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ در ۱۴ و ۱۵ تیر ماه، داوطلبان کنکور سراسری لازم است علاوه بر میزان آمادگی و تسط بر رشته و گرایش مورد علاقه و تخصصی خود، از شرایط محیطی و الزامات فضای آزمون نیز برای نتیجه گیری هرچه بهتر مطلع باشند

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با فرارسیدن نوبت دوم کنکور سراسری 1402 در 14 و 15 تیر ماه، داوطلبان کنکور سراسری لازم است علاوه بر میزان آمادگی و تسط بر رشته و گرایش مورد علاقه و تخصصی خود، از شرایط محیطی و الزامات فضای آزمون نیز برای نتیجه گیری هرچه بهتر مطلع باشند تا به این وسیله در کسب نتایج مورد انتظار و مطلوب خود موفق تر باشند از این رو در این گزارش قصد داریم تا به بخش دوم یعنی الزامات مورد نیاز برای حضور در جلسه و همچنین شیوه های استاندارد و صحیح تست زنی بپردازیم.

کنکور برای بسیاری از افراد یک آزمون مهم و سرنوشت ساز است. داوطلبان کنکور از ماه ها قبل برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۲ تلاش می کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند. در کنار مطالعه و کوشش مستمر برای کسب مهارت های لازم در ماه های منتهی به کنکور، روز آزمون نیز نقش مهمی در تعیین نتیجه کنکور دارد.

داوطلبان علاوه بر آمادگی علمی برای شرکت در آزمون، باید مقدمات لازم برای حاضر شدن در جلسه را نیز قبل از آزمون فراهم کنند و از مقررات جلسه نیز اطلاع داشته باشند. این آمادگی موجب می شود که کنکوری با استرس و نگرانی کمتر را تجربه کنند. در همین راستا، لازم است داوطلبان وسایل لازم برای شرکت در آزمون 1402 را از شب قبل آماده کنند و از به همراه بردن وسایل غیر مجاز نیز خودداری کنند.

در بخش نخست ذیل اجمالا به وسایل مورد نیاز هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون اشاره خواهیم نمود: 

کارت ورود به جلسه: اولین چیزی که باید در روز آزمون به همراه داشته باشید کارت ورود به جلسه کنکور سراسری است. این کارت مجوز ورود شما به حوزه امتحانی است و کنکوری بودن شما با این کارت محرز می شود. به علاوه اطلاعات مهمی روی این کارت درج شده است که برای پیدا کردن محل آزمون و صندلی تان ضروری است. این کارت را در روزهای قبل از آزمون از سایت سازمان سنجش دریافت کرده و در اندازه مناسب چاپ کنید.

کارت شناسایی: به همراه داشتن کارت شناسایی از این جهت مهم است که مشخصات کارت ورود به جلسه و عکس روی آن را با اطلاعات مندرج و عکس روی کارت شناسایی تطبیق می دهند. این کار برای این است که افراد به جای یکدیگر در آزمون شرکت نکنند. پس حتما کارت ملی یا شناسنامه عکس دار و درصورت امکان هر دو را در روز آزمون به همراه داشته باشید.

مداد نرم و پاک کن با کیفیت: برای راحت پر کردن گزینه صحیح روی برگه آزمون، حداقل دو مداد نرم HB با خود داشته باشید و نوک آن ها را نیز به اندازه لازم بتراشید تا در هنگام آزمون وقت شما برای تراشیدن مداد تلف نشود. یک یا دو عدد پاک کن مناسب که برگه آزمون را پاره و یا سیاه نکند و از کیفیت آن مطمئن هستید با خود به جلسه آزمون ۱۴۰۲ بیاورید. به علاوه به همراه داشتن یک مداد تراش مخزن دار نیز توصیه می شود.

سنجاق یا سوزن ته گرد: هنگام برگزاری آزمون لازم است که کارت ورود به جلسه را روی سینه خود بچسبانید تا مراقبان آزمون آن را چک کنند. برای این کار بهتر است یک سنجاق قفلی کوچک یا سوزن ته گرد به همراه داشته باشید تا نگران اتصال یا افتادن برگه از روی لباس خود نباشید.

ماسک و دستمال کاغذی: از آنجا که بیماری کرونا هم چنان وجود دارد و در مکان های شلوغ شیوع آن بیشتر است، لازم است که ماسک بهداشتی به همراه داشته باشید تا مورد تذکر واقع نشوید. دستمال کاغذی نیز در هنگام عطسه و یا عرق کردن کف دست ها به کمک شما می آید. پس یک چند عدد دستمال کاغذی نیز با خود داشته باشید.

مواد قندی: برای جواب دادن به سوالای کنکور ، لازمه تا از فکرتون استفاده کنین و انرژیتون گرفته میشه . از اونجایی که زمان آزمون طولانیه ممکنه حتی احساس ضعف هم بهتون دست بده . پس بهتره تا حتما مقداری خوراکی قندی مثل شکلات ، بیسکوییت ، خرما و ... همراه خودتون داشته باشید.

لباس راحت و مناسب آزمون: سعی کنین لباسی که برای جلسه کنکور می پوشین کاملا آزاد ، راحت و مناسب آزمون باشه . بهتره تا لباسی که می پوشین خنک باشه چون آزمون تو فصل تابستون برگزار میشه . اما حتما یک سویشرت همراه خودتون داشته باشین تا اگه یک وقت جاتون نزدیک به وسایل سرمایشی بود و سردتون شد باعث نشه تا اختلالی تو آزمونتون به وجود بیاد . البته خانم ها حتما باید مقنعه سرشون باشه . توجه کنین که اگه به هر دلیلی صندلیتون اذیتتون می کرد حتما به مراقب گفته تا در صورت امکان جاتون رو عوض کرده یا مشکلتون رو برطرف کنن .البته توصیه مشاورای تحصیلی همراه داشتن مقداری خرما یا انجیر برای زمانیه که قندتون افتاده چون موادی که دارای قند طبیعی هستن خیلی سریع تر کمک می کنه تا انسولین خونتون بالا بیاد . حتما یک لقمه کوچیک نون و پنیر و خرما و گردو برای مواقعی که دچار ضعف شدین داشته باشین . به هیچ عنوان از خوراکی هایی که ممکنه دست و یا پاسخنامتون رو کثیف کنه همراه خودتون نبرین .

ساعت مچی راحت: اینکه داوطلب بداند کنکور چند ساعت است و چگونه باید برنامه ریزی کند، یکی از مهم ترین فاکتورهاست و هنگام جلسه کنکور بیش از هر چیز نیاز دارید بدانید که چه قدر وقت دارید تا سرعت خود را برای پاسخ گویی تنظیم کنید. از آنجا که ممکن است در محل برگزاری آزمون ساعت دیواری موجود نباشد، حتما یک ساعت مچی عقربه ای دقیق که با آن احساس راحتی می کنید و از عمر باتری آن مطمئن هستید روی دست خود داشته باشید.  

 در بخش دوم علاوه بر موارد فوق نکات و تکنیک های تست زنی نیز از اهمیت فوق العاده ای برای کسب نتیجه دلخواه برخودار است که در ذیل بدان پرداخته می‌شود: 

مدیریت زمان برای تست زنی: سوالات وقت گیر را دسته بندی کنید و علامت گذاری کنید. و به سراغ سوال های بروید که جواب آن ها را می دانید، و در آخر اگر تایم اضافه آوردید به سراغ سوالاتی بروید که نیاز تایم بیشتری داشت.

روش ساده به دشوار: در این روش به سراغ سوال های که بنظر خودتون جواب آن ها را می دونید بروید، و بعد به سراغ سوالات دشوار تر بروید در این صورت ذهن شما دچار خستگی نمی شود.

روش حذف گزینه خلط برای تست زنی: گزینه هایی که می دانید اشتباه هستند را حذف کنید. و بیشتر تمرکز خودتون روی بقیه گزینه ها بگذارید.

روش هدف گذاری برای تست زنی: قبل از آزمون باید هدف گذاری کنید که با توجه به  شرایط خود به چند سوال از 10 سوال هر مبحث پاسخ می دهید.

دقت در خواندن صورت سوال: درخواندن صورت سوال دقت کنید زیرا باعث درک بهتر سوال و یافتن جواب سوال در همان صورت سوال می شود.

تشابه در جواب سوال: در بعضی از سوال ها همیشه دو گزینه که به هم شبیه هستن وجود دارد، باید با دقت بیشتری بررسی کنید.

خطاهای چشمی در هنگام خواندن گزینه ها: بعضی از طراحان سوال سعی می کنند پاسخ های گزینه ای شبیه به هم را در گزینه ها مطرح کنند. یعنی از کلماتی استفاده می کنند که از نظر ظاهری مشابه یکدیگر هستند. بنابراین به جملات، منفی و مثبت بودن فعل ها و شکل اعداد بسیار دقت کنید.

تکنیک استراتژی بازگشت: با توجه به ویژگی های هر شخص، با استفاده از روش زمان نقصانی، هر شخصی به سراغ درسی برود که در آن بسیار قوی است و به سوالات آن درس پاسخ دهد.

تکنیک دو خودکار: در ابتدا تست ها را با یک رنگ خودکار و با در نظر گرفتن زمان مشخص آنها را حل کنید. در اینجا هدف ما تنظیم زمان و ارزیابی خودمان است.
در مرحله بعد همان تست ها را بدون در نظر گرفتن زمان، با خودکار رنگ دیگر حل کنید. در این مرحله هدف ما آموزشی است و اینکه ما با آرامش و بدون محدودیت زمانی فقط روی حل تست تمرکز داشته باشیم.

در بخش آخر توصیه هایی کلی نسبت به شرایط عمومی حضور داوطلبان در جلسه کنکور اشاره خواهد شد: 

نکته اول؛ داوطلبان بهتر است در روز قبل از برگزاری آزمون، نسبت به شناسایی حوزه امتحانی خود اقدام کنند تا در روز برگزاری آزمون با آرامش کامل در جلسه آزمون حاضر شوند. در نظر داشته باشید آدرس حوزه امتحانی، شماره داوطلبی و سایر اطلاعات داوطلبان بر روی کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ذکر شده است.

نکته دوم؛ شب قبل از کنکور شام سبکی بخورید تا راحت ‌تر بخوابید و در وعده‌ های روزانه هم، غذا‌های حاوی کربوهیدرات‌ های پیچیده مثل نان، برنج و سیب زمینی بخورید. در کنکور سرعت به همراه دقت مورد توجه است بنابراین داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود؛ به همین جهت از انجام کارهایی همچون تمرین و مطالعه در شب‌ های باقیمانده به کنکور که سبب ایجاد استرس و خستگی در سیستم ایمنی بدن شما می شود دوری کنید.

نکته سوم؛ شب قبل از امتحان به هیچ عنوان دارو‌های خواب ‌آور مصرف نکنید و سعی کنید با دمنوش‌ ها درد‌های احتمالی مثل سردرد را تسکین دهید.

نکته چهارم؛ چند مداد مشکی نرم، پاک‌ کن، مداد تراش، کارت ورود به جلسه، سنجاق، کارت ملی، ساعت مچی، دستمال کاغذی یا پارچه ای، یک بطری آب کوچک در بسته، مواد قندی مثل شکلات را از روز یا شب قبل کنکور آماده کنید و یک جا قرار دهید و به ‌هیچ عنوان این کار را برای صبح نگذارید.

اگر ساکن شهرهای بزرگ هستید، از لحاظ مسافت تا مرکز برگزاری آزمون تمامی موارد را بررسی کرده و ترافیک را در نظر بگیرید.  اگر ساعت برگزاری آزمون 8 باشد ، راس ساعت 7 و نیم درب های مراکز بسته خواهد شد و افرادی که دیرتر رسیده اند ، اجازه ورود به جلسه را پیدا نمی کنند.     

شب، شام سبک میل کنید.  چند روز قبل از آزمون، سعی کنید استراحت کرده و مطالعه نداشته باشید.  دارو علی الخصوص مسکن مصرف نکنید. زیرا این کار منجر به خواب آلودگی خواهد شد.   سعی کنید خواب و تغذیه خوبی داشته باشید تا روز آزمون دچار مشکل نشوید.  برای اینکه آرامش بیشتری داشته باشید ، به جای درس خواندن روز قبل از آزمون به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازید.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top